Column Rijpstra: Constructieve veiligheid in de luchtvaart

door Paul Rijpstra voorzitter VNconstructeurs

Een week geleden bereikte ons het bericht dat een Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines is neergestort. Alle inzittenden zijn omgekomen.

Vanuit de bouwwereld wordt altijd met bewondering naar de luchtvaart gekeken als zich daar een calamiteit voordoet. Onderzoek wordt direct opgestart, beschikbare informatie terstond gedeeld, resultaten zijn snel beschikbaar en maatregelen op korte en lange termijn worden adequaat genomen.

Vlak na de crash begon het grote speculeren. Wat is er gebeurd en zijn er overeenkomsten met een ongeluk een half jaar eerder? Toen stortte eenzelfde toestel van de Indonesische maatschappij Lion Air in zee, kort na opstijgen. Volgens Benno Baksteen, voorzitter van DEGAS, een adviescollege voor de burgerluchtvaartveiligheid, is dit ongeluk niet te vergelijken met de crash van het Lion Air-toestel. Mooi, maar wat is de oorzaak dan wel?

Onderzoek naar de crash van het Lion Air-toestel wees uit dat een sensor het probleem is. Deze stuurt verkeerde informatie naar het automatische veiligheidssysteem, waardoor de neus van het toestel steeds naar beneden wordt gestuurd. Boeing waarschuwde alle piloten die met de Boeing 737 Max vliegen en kondigde aan met een software-update te komen. De piloten moeten het nu doen met een ‘reset’ van het systeem; de software-update is nog niet gereed. Ik begin te twijfelen aan de veiligheid van het toestel.

Enige dagen na de crash begon het geruzie over de plaats waar de zwarte dozen onderzocht gaan worden. Bij Boeing? Of toch elders? Uiteindelijk werd het Parijs.

Veel landen zijn er inmiddels toe overgegaan hun luchtruim te sluiten voor de gewraakte Boeing, met als hekkensluiter de Verenigde Staten. Baksteen vindt deze maatregel bizar. Er is immers nog niets bekend over de oorzaak. In mijn optiek voedt Baksteen zo onnodig het speculeren.

Als ik een beetje afstand neem, dan zie ik parallellen en verschillen met de laatste ‘crash’ in de bouw. Ook daar werd druk gespeculeerd. Maar onderzoek werd ééndrachtig opgestart en pas na presentatie van de resultaten zijn maatregelen genomen. Ik ben toch anders gaan kijken naar de luchtvaartsector en hun manier van calamiteitenonderzoek.
Wellicht kunnen ze nog wat van ons leren!

Paul Rijpstra,
Voorzitter VNconstructeurs

Deze column is op 20 maart 2019 gepubliceerd in Cobouw.

Bekijk hier de column in Cobouw.

Deel deze pagina

Scroll naar boven