Brug met een zo groot
mogelijke doorvaart
en een zo klein
mogelijke helling.

CATHARINABRUG TE LEIDEN

Hoe kun je een brug maken in het hart van de stad, met een zo groot mogelijke doorvaartopening én zo klein mogelijke helling. Dat was de vraag van de gemeente Leiden.

De constructeur heeft bedacht hoe de brug zo slank mogelijk kon worden gemaakt.
Dit was vooral lastig omdat een te slanke brug zou leiden tot trillingsoverlast als er veel mensen overheen liepen. Daarom is gezocht naar de meest optimale vorm en het beste materiaal.
Uiteindelijk is gekozen voor een in dikte verlopend brugdek met schuin staande ondersteuningen die onder wa- ter zijn gekoppeld.
Hierdoor kon gebruik worden gemaakt van het gunstige constructieve effect van boogwerking.
Door ook nog te kiezen voor een nieuw high-tech materiaal met extra hoge stijfheid kon de gewenste slankheid worden behaald.

Voordat er een aannemer bij het project was betrokken is al nagedacht over de bouwmethodiek.
Door de constructeur is een constructie bedacht die in mootjes kon worden geprefabriceerd.
Die konden met vrachtwagens naar de binnenstad worden gebracht en uiteindelijk op de bouwplaats aan elkaar ‘gelijmd’.
Hierdoor werd de overlast voor de stad aanzienlijk beperkt in vergelijking met een traditioneel bouwproces.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus nec vestibulum nisi. Quisque sollicitudin luctus eros ac dapibus. Nullam tempor odio in massa egestas, non vehicula mi tincidunt. Suspendisse mollis, tortor at iaculis vehicula, tortor tortor blandit eros, quis vehicula felis turpis vitae turpis. Morbi tristique feugiat ultricies. Vivamus vitae velit magna. Aliquam sit amet dictum magna. In mattis in risus non vulputate. Mauris vulputate mattis enim, vel laoreet ex ullamcorper vel. Mauris vel turpis nec mi convallis congue at in velit. Etiam eget ligu- la in erat volutpat tristique. Sed consectetur mattis placerat. Pellentesque sed augue vitae leo vehicula placerat quis id odio. Praesent vehicula felis vitae rutrum iaculis.

Dit is een project waar de constructeur van doorslaggevende invloed is geweest op de vorm van het ontwerp. Het resultaat mag er wezen.

Brugdelen per vrachtauto de binnenstad in.

Eerste brugdelen ter plaatse gelijmd.

Brugdelen allemaal verlijmd.

Het resultaat mag er wezen

Overige Artikelen