Constructeur van het jaar Hans de Wit slaat op de trom om aandacht te vragen voor de zinktunnel. In binnen- en buitenland staan er voorlopig geen nieuwe tunnels op de planning . De Wit merkt dat de focus op de instandhouding van de infra ligt en de tunnel terrein verliest. Zonde. De voordelen van de tunnelbouwmethode raken ondergesneeuwd en de expertise dreigt te verwateren.
Steeds vaker bevecht De Wit vooroordelen over zinktunnels zoals hinder van de vaarweg en milieubezwaren. Er is minder interesse in het binnen- en buitenland. Het gevolg is dat zonder projecten in Nederland die in het buitenland ook opdrogen. Langzaam verwatert de expertise. In een interview met Cobouw zegt De Wit dat er niet veel Nederlandse aannemers zijn nog beschikken over kennis en middelen om een afzinkoperatie uit te voeren.
Met veel verve zet De Wit zich in voor de zinktunnelbouw. De aandacht voor de drijvende tunnel leeft vroeg of laat wel weer op. In de toekomst kan de techniek ook veel betekenen voor gebieden met ruimtegebrek. “De bouw van afgezonken tunnels is altijd een internationale aangelegenheid geweest. En altijd het werk van breed samengestelde interdisciplinaire teams. Prachtig dat ik daar een jaar lang de Nederlandse ambassadeur van kan zijn.”
Lees het interview van de Constructeur van het jaar Hans de Wit over (de ontwikkelingen op het gebied van) zinktunnelbouw op de website van Cobouw (na inloggen zichtbaar).
Deel deze pagina
Meer weten over dit onderwerp?
Bob Gieskens |