Uit experimenteel onderzoek na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport bleek dat de capaciteit van het voegdetail van de breedplaatvloeren veel lager was dan oorspronkelijk voorzien. Het gedrag van de vloeren is in een fysisch niet-lineair volumemodel nagebootst. Hiermee werd een vergelijkbaar beeld gevonden.
Door Mark Verbaten (ABT), Kris Riemens (ABT) en Han Schijffelen (Iv-Infra)
Han Schijffelen heeft dit artikel namens VNconstructeurs gereviewd
Niet-lineair-model versterkingsmethoden
Voor de niet-lineaire analyse van het voegdetail is een basismodel gebruikt dat is opgezet om een eerder uitgevoerd experimenteel onderzoek op de TU Eindhoven na te bootsen. Dat model wordt in dit artikel beschreven. Twee mogelijke versterkingsmethoden, te weten gelijmde CFRP-lamellen en bolankers, zijn ook geanalyseerd met dit model. Hierover zijn in Cement 2019/1 (themanummer Breedplaatvloeren) twee andere artikelen gepubliceerd: ‘Versterken met CFRP-lamellen’ en ‘Versterken met bolankers’. Samen vormen deze artikelen een drieluik.
Conclusie
De niet-lineaire analyse van het basismodel laat een goede match zien met de proefresultaten uit Eindhoven. Dit geeft vertrouwen in de gekozen manier van modelleren en toegepaste materiaalparameters
Lees het volledige artikel
Dit is een samenvatting van het artikel dat eerder is verschenen in Cement. Het volledige artikel is gratis te raadplegen via deze link:
Of download de pdf via onderstaande knop.
Deel deze pagina
Meer weten over dit onderwerp?
Paul Korthagen |