Nederland werd op 27 mei 2017 opgeschrikt door de instorting van een in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport. Direct klonk de vraag hoe dit kon gebeuren. Diverse onderzoeken volgden. Die wijzen min of meer in dezelfde richting: daar waar bij de plaatnaad een groot positief moment aanwezig was, kon de trekkracht in de wapening niet van de ene naar de andere breedplaat worden overgedragen.
Ingestorte parkeergarage P1 Eindhoven Airport (foto: Studio 040)
Door Jacques Linssen (redactie Cement / Aeneas Media)
Verantwoording
De redactie van Cement heeft ervoor gekozen zelf een samenvatting van de onderzoeksrapporten te schrijven. Dit onder meer vanwege de grote overeenkomsten tussen de conclusies van de onderzoeken. De leverancier van het betreffende vloersysteem is de gelegenheid geboden een artikel te schrijven over hun visie op het ongeval in Eindhoven. Die heeft daar echter vanaf gezien.
Samenvatting resultaten onderzoeken TNO, Hageman en OVV
Het Eind mei 2016 werd gestart met de bouw van het zogenoemde Multi Purpose Building (MPB) van Eindhoven Airport, met als belangrijk onderdeel parkeergarage P1. Het plan was het gebouw in juni 2017 in gebruik te nemen. De instorting in mei 2017 gebeurde dus vlak vóór de geplande opening. Op het moment van het ongeluk vonden er geen bouwwerkzaamheden plaats en waren er geen mensen aanwezig op het terrein. Slachtoffers zijn er daardoor gelukkig niet gevallen.
Direct na de instorting zijn diverse onderzoeken gestart, waarmee de technische oorzaak moest worden achterhaald. Opdrachtgever Eindhoven Airport gaf opdracht aan TNO en bouwer BAM schakelde Adviesbureau Hageman in. De OVV besloot, na een review van deze onderzoeken, aanvullend onderzoek te doen en beoordeelde daarbij onder andere de restanten van de garage. Voor de technische onderbouwing liet de OVV zich bijstaan door Horvat & Partners en SGS INTRON. In het onderzoek is met name aandacht besteed aan de wijze waarop de bouwsector omgaat met (constructieve) veiligheid.
De onderzoeken van TNO en Adviesbureau Hageman werden nagenoeg gelijktijdig afgerond. De resultaten werden gezamenlijk toegelicht op een persconferentie op 25 september 2017, zo’n vier maanden na het ongeval. Het rapport van de OVV kwam ruim een jaar later, op 18 oktober 2018, beschikbaar.
Dit artikel is gebaseerd op alle drie de onderzoeken. Er wordt alleen ingegaan op de technische oorzaken. Op de procesmatige oorzaken, waarop de OVV zich ook heeft gericht, wordt met uitzondering van het kader ‘Tekortkomingen proces’ niet ingegaan.
Omdat grote delen van de bevindingen uit de (technische) onderzoeken overeenkomen, worden ze niet afzonderlijk behandeld. Daar waar de informatie specifiek uit één van de drie onderzoeken afkomstig is of afwijkt van de andere onderzoeken, is dit in het artikel vermeld.
Downloads
De rapporten van TNO, Hageman en OVV zijn te downloaden via deze pagina op onze website.
Lees het volledige artikel
Dit is een samenvatting van het artikel dat eerder is verschenen in Cement. Het volledige artikel is gratis te raadplegen via deze link:
Linssen, J., Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven, Cement 2019/1
Of download de pdf via onderstaande knop.
Deel deze pagina
Meer weten over dit onderwerp?
Paul Korthagen |